Dethon
Van januari 2020 tot februari 2022 werkte ik als interim-communicatieadviseur voor Dethon. Dethon is het sociaal werkbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen en een Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen. Dethon geeft namens de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten uitvoering voor de Participatiewet inzake arbeidsintegratie, garantiebanen en beschut werk.
Inhoud van het project
In deze periode ben ik verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuwe afdeling communicatie en dat doe ik samen met een junior communicatiemedewerker. Tot mijn taken behoort het uitvoeren van een stakeholdersanalyse en het opstellen en laten vaststellen van een strategische communicatieplan. Samen met Nedbase Digital Agency gaan we aan de slag met een nieuwe huisstijl, de implementatie van een social intranet toegankelijk voor alle medewerkers, (inclusief smartphone-app en beeldschermen met narrowcasting) en zorgen we voor de oplevering van een compleet nieuwe website. Daarnaast ben ik nauw betrokken bij alle dagelijkse communicatiewerkzaamheden in de brede zin van het woord, zowel intern als extern. Van het adviseren van directie en management, het organiseren van dialoogsessies voor leidinggevenden, tot het begeleiden van persvragen, schrijven van webcontent en het opzetten van intern nieuws. Voor interne communicatie is extra aandacht voor eenvoudig en helder taalgebruik en (digitale) toegankelijkheid.
Verschillende mensen over deze samenwerking:
Rebecca Zock - communicatiemedewerker Dethon: "17 februari 2020: de start van de 'tweevrouws'-communicatieafdeling van Dethon. Op mijn eerste werkdag lag er een volledig inwerkplan voor mij klaar en afspraken waren al ingepland. Een fijn begin van mijn eerste kantoorbaan. En het leuke welkomstbriefje op mijn beeldscherm? Dat ben ik niet vergeten! Ik kijk terug op een mooie samenwerking van twee jaar. Je was niet alleen een collega maar ook een mentor en vertrouwenspersoon. Ik kijk terug op mooie mijlpalen, overwinningen en leuke momenten. Het was ook een pittig proces waar jij je tanden in hebt gezet en niet meer hebt losgelaten. We begonnen met een mededeling op een een prikbord met punaises. Jouw interim-opdracht eindigde met een gloednieuw intranet en een nieuwe website met een goed doordachte boodschap: de mensen staan centraal. Dit zie je terugkomen in het hele concept: van fotografie tot tekst. Het is de basis van de communicatiestrategie en alle communicatiemiddelen die we samen hebben uitgewerkt. Het is een stevig fundament waarop de organisatie verder kan bouwen. Wat ben ik blij dat we dit samen hebben gedaan. Het was voor mij een spoedcursus van dummie tot communicatieprofessional. Bedankt voor je mooie voorbeeld, Lieneke!"
"Een stevig fundament waarop de organisatie verder kan bouwen."
Edwin van den Berghen: "Als algemeen directeur van Dethon heeft Lieneke mij ondersteund bij het verbeteren van de interne en externe communicatie van het bedrijf. Onder andere met een compleet communicatieplan, inclusief het implementeren van een intranet en nieuwe website. Ik heb Lieneke leren kennen als een zeer professionele communicatieadviseur die heel goed op strategisch niveau opereert en daarnaast ook de handen uit de mouwen steekt. Het resultaat mag er dan ook zijn!"
Eigenaar Jaap Walhout van Nedbase Digital Agency: "Lieneke weet met overtuigend enthousiasme en tomeloze inzet als communicatie professional écht het verschil te maken."
Bekijk het resultaat op www.dethon.nl